Ahad, 6 Disember 2009

tyre balancing & alignment (penjajaran & pusingan tayar)

Oleh syuhada pada 6.12.09
Pagi tadi lepas hantar bonda naik bas di Hentian Duta, saya singgah di kedai tayar untuk buat tyre balancing and alignment. Sejak raya puasa hari tu, abang saya komplen my little Cherry bergegar. Dia suruh saya pergi buat balancing. Punya lama ambik masa untuk pergi kedai tayar, konon tak ada masa. Hari ni konon-konon ada la masa.

Itu-ini-begitu-begini. RM180 saya kena charge. Mahal sangat tak? Dia charge untuk camber-adjustable-kit untuk 2 tayar depan, RM80. Balancing satu tayar RM5. Empat tayar RM20 la kan. Lagi, penutup tayar hilang satu (melayang masa drive hari tu), saya beli ganti satu RM20. Workmansip untuk adjust camber depan dan buat alignmnet, dia charge RM60. Jadilah total RM180. Siapa ada pengalaman buat balancing & alignment sebelum ni? Ini dikira mahal ke, atau memang dalam harga berpatutan? Pls advise :)


gambar ehsan dari theserviceadvisor.com

Ini adalah kali kedua saya pergi buat balancing & alignment ni. Masa kali pertama dulu, dia charge balancing satu tayar RM8, dan alignment RM25. Kali ni, satu tayar RM5 dan alignment dia tak spesifik dalam bil jatuh dalam kategori mana. Macamnya, kalau yang pagi tadi saya tak kena beli/ganti camber-adjustable-kit tu dan penutup tayar, mungkin dalam RM40 (tolak adjust camber depan). Murah sikit dari yang first dulu. But I'm not an expert in this field. Anyone can advise me? :)

Rujukan tambahan, juga didapati daripada theserviceadvisor.com ni, panduan mengisi angin dalam tayar.

1. Jangan mengisi angin ketika tayar masih lagi panas.
2. Periksa tekanan angin ketika tayar dalam keadaan sejuk. Sejuk means, kenderaan kita tak bergerak sekurang-kurangnya dah 3 jam.
3. Jangan isi angin terlalu penuh mengikut yang tertulis atas tayar, tapi ikut panduan tekanan angin yang selalu ada di manual, atau pada pintu driver.


GoodDay!

7 yang singgah:

Prinzcy Syida berkata...

Wow, x pernah buat so I never know. Maybe I should go too. Kuro pn macam bergegar skit. Tp bkn RM25 or something utk alignment kt perodua?

haida_s_h berkata...

Aku tak tau price list kat P2 macamana utk balancing n alignment. Tapi selalunya depa charge balancing lain, alignment lain even this two come in pair. Second time ni aku pi kedai lain dr yg first. Depa charge ikut saiz tayar utk balancing. Sbb tu RM5 sebijik utk viva.

Aku pernah dgr customer complain kat P2 psl balancing n alignment. Tu yg mcm aku kurang berminat nak buat kat P2. abg aku kata, yg ni tak defect warranty. sebab tu aku berani pi kat luaq.

U should do it. Supaya tayar kita tak cepat haus. Boleh pakai lama ;)

nizaa berkata...

yup balancing aku penah buat satu tayar RM5..normal price la tu. alignment laki aku ckp mahal sket dari balancing tp tak sure harga standard dia..tak silap aku penahwat dul balancing + alignment = RM60, kot! manpower lagi, campur penutup tayar hang lagi..oklah tu.. kalau aku tanya soklan mahai dak harga tu kat mak aku, sure mak aku jawab, kalau nk murah, buat sendiri. Reti ka? haha..bisa kan ayat mak aku..wakaka..btw, reasonable la tu harga dia aku rasa..not to worry. panjang pulak komen aku nih..:P

nizaa berkata...

yup, kena check selalu.. Nak check:

Bila tayar gegar2, tu maknanya kena buat balancing..

Bila kita lepas stereng dan keta kita lari ke kanan atau ke kiri, tu maksudnya kena buat alignment..cara lepas tangan ni efektif kalau drive atas highway..sbb jalan dia rata...

tu maksudnya, setting dah lari la bang! auww...

haida_s_h berkata...

nizaa,
auww~

masa aku balik raya haji hari tu, time keta aku laju up to 120km/j (sbb tengah potong keta lain) mula rasa bergegar. tu yang menaikkan semangat nak pi buat balancing tu. xsedap bawak la gegar2 ni.

Jeff Osiris berkata...

pd aku bnyk pomen2 melayu kate xprlu ganti skru chamber yg original tu..better kekaklkan skru chamber yg straight original tu.. sbb, bile dh pakai skru chamber yg fleksibel tu, allignmnt keta mudah lari n de same time die akn mgakibatkan kerosakan2 pd mnatang len, spt: ball joint, bush lower arm, streng rack part, etc... so, klu bleh buat allignment setiap kali tukar minyak hitam antara 4000km ~ 5000km. Utk tayar keta yg dh xbleh nk buat allignment lg, sbb dh rosak truk, so u all no choice, kene replace skru chamber yg fleksibel ni gk..

Jeff Osiris berkata...

pd aku bnyk pomen2 melayu kate xprlu ganti skru chamber yg original tu..better kekaklkan skru chamber yg straight original tu.. sbb, bile dh pakai skru chamber yg fleksibel tu, allignmnt keta mudah lari n de same time die akn mgakibatkan kerosakan2 pd mnatang len, spt: ball joint, bush lower arm, streng rack part, etc... so, klu bleh buat allignment setiap kali tukar minyak hitam antara 4000km ~ 5000km. Utk tayar keta yg dh xbleh nk buat allignment lg, sbb dh rosak truk, so u all no choice, kene replace skru chamber yg fleksibel ni gk..

 

girl in the city Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting